Giovanni Battista Pergolesi: Stabat Mater, edizione di riferimento, cercasi.
3 partecipanti
Pagina 1 di 1
Giovanni Battista Pergolesi: Stabat Mater, edizione di riferimento, cercasi.
Qualcuno mi sa consigliare un'edizione di riferimento, dal punto di vista musicale (se la registrazione è buona, tanto meglio) dello Stabat Mater di Pergolesi?
Cloroformio, forse?
Cloroformio, forse?
fritznet- Membro classe diamante
- Data d'iscrizione : 27.02.10
Numero di messaggi : 10085
Località : Grønlænd
Provincia : querceto
Occupazione/Hobby : morto che pialla
Impianto : lol-fi
Re: Giovanni Battista Pergolesi: Stabat Mater, edizione di riferimento, cercasi.
Personalmente, ritengo di potertene segnalare due edizioni. Tra tutte quelle che ho avuto modo di ascoltare o acquistare, sono quelle che preferisco.
La prima, pluripremiata tra l'altro da Gramophone Magazine e da Penguin Guide, è quella diretta nel 2007 da Rinaldo Alessandrini con il suo Concerto Italiano e che vede grandi protagoniste Gemma Bertagnolli (soprano) e Sara Mingardo (contralto).
La seconda, quella registrata nel 2009 dall'Orchestra Mozart diretta da Claudio Abbado in occasione del 300° anniversario della nascita di Pergolesi. Interpreti nella circostanza Rachel Harnisch, Sara Mingardo & Julia Kleiter.
Qui di seguito, alcuni commenti di riferimento:
“…the curiously ambivalent Stabat mater, part operatic, part austere. The dark and complex voices of Rachel Harnisch and Sara Mingardo emphasise its dramatic nature. Singing quietly they are profoundly impressive; their duet 'Sancta mater' is heavenly (with Mingardo plumbing extraordinary depths in a closing cadenza), as is the stillness of the final 'Quando corpus'. ...a most enjoyable and revealing disc.” BBC Music Magazine, November 2009
“The Stabat Mater is the main work, in a striking performance that manages to be at once devotional and operatic. There's a fiery austerity in the conducting and string playing...The real treat here is the Violin Concerto, played with casual sensuality and great elegance by Giuliano Carmignola.” The Guardian, 11th September 2009
Spero di esserti stato utile. Nel caso necessitassi di altre info, fammi sapere. Buoni ascolti!
La prima, pluripremiata tra l'altro da Gramophone Magazine e da Penguin Guide, è quella diretta nel 2007 da Rinaldo Alessandrini con il suo Concerto Italiano e che vede grandi protagoniste Gemma Bertagnolli (soprano) e Sara Mingardo (contralto).
La seconda, quella registrata nel 2009 dall'Orchestra Mozart diretta da Claudio Abbado in occasione del 300° anniversario della nascita di Pergolesi. Interpreti nella circostanza Rachel Harnisch, Sara Mingardo & Julia Kleiter.
Qui di seguito, alcuni commenti di riferimento:
“…the curiously ambivalent Stabat mater, part operatic, part austere. The dark and complex voices of Rachel Harnisch and Sara Mingardo emphasise its dramatic nature. Singing quietly they are profoundly impressive; their duet 'Sancta mater' is heavenly (with Mingardo plumbing extraordinary depths in a closing cadenza), as is the stillness of the final 'Quando corpus'. ...a most enjoyable and revealing disc.” BBC Music Magazine, November 2009
“The Stabat Mater is the main work, in a striking performance that manages to be at once devotional and operatic. There's a fiery austerity in the conducting and string playing...The real treat here is the Violin Concerto, played with casual sensuality and great elegance by Giuliano Carmignola.” The Guardian, 11th September 2009
Spero di esserti stato utile. Nel caso necessitassi di altre info, fammi sapere. Buoni ascolti!
silver surfer- Membro di riguardo
- Data d'iscrizione : 27.02.09
Numero di messaggi : 971
Provincia : Milano
Impianto : Un po' in classe T ed un po' no...
fritznet- Membro classe diamante
- Data d'iscrizione : 27.02.10
Numero di messaggi : 10085
Località : Grønlænd
Provincia : querceto
Occupazione/Hobby : morto che pialla
Impianto : lol-fi
Re: Giovanni Battista Pergolesi: Stabat Mater, edizione di riferimento, cercasi.
L'interpretazione che a me piace di più, al di là della qualità tecnica di incisione, è quella diretta da Franco Caracciolo con l'orchestra Rossini di Napoli.
Judith Raskin soprano, Maureen Lehane mezzosoprano
Vinile Decca 6.41861, 1965.
Una interpretazione "arrabbiata" e struggente nello stesso tempo, che riesce sempre a coinvolgermi come non fanno le altre.
E' quella che più mi "com-muove".
Judith Raskin soprano, Maureen Lehane mezzosoprano
Vinile Decca 6.41861, 1965.
Una interpretazione "arrabbiata" e struggente nello stesso tempo, che riesce sempre a coinvolgermi come non fanno le altre.
E' quella che più mi "com-muove".
Smanetton- Membro classe argento
- Data d'iscrizione : 30.08.08
Numero di messaggi : 2889
Località : Torino
Provincia : Torino
Occupazione/Hobby : Troooppo interessanti!
Impianto : I migliori allestimenti dei chip Tripath: Virtue Two e Notsobad.
Re: Giovanni Battista Pergolesi: Stabat Mater, edizione di riferimento, cercasi.
Grazie, vedrò cosa si riesce trovare
fritznet- Membro classe diamante
- Data d'iscrizione : 27.02.10
Numero di messaggi : 10085
Località : Grønlænd
Provincia : querceto
Occupazione/Hobby : morto che pialla
Impianto : lol-fi
Re: Giovanni Battista Pergolesi: Stabat Mater, edizione di riferimento, cercasi.
Federico,
un piccolo aggiornamento sull'argomento. Dopo aver un po' sfruguliato i miei riferimenti sul web, ti voglio segnalare questa edizione Deutsche Grammophon dello Stabat Mater registrata lo scorso anno. Io non ho ancora avuto modo di ascoltarla ma, stando alla critica (si è già meritata più di un importante riconoscimento), pare si tratti di un'incisione di grande qualità. Magari prendila in considerazione.
Qui di seguito, alcuni scampoli di autorevoli recensioni.
Gramophone Magazine, April 2011
“Netrebko finds real depth in this deceptively simple music...Pizzolato applies her expressive powers so well to yet another shepherd/nymph gripe as to make us actually feel sympathetic...the singers blend perfectly, and time and again the attention is caught by the quality of the playing. It is a most distinguished issue.”
The Times, 18th March 201
“Though she minds her words carefully and modulates her tone, [Netrebko is] still at heart the suffering diva, dazzling us with that dark voice soaked in luscious full cream...the two voice colours blend superbly in the Stabat Mater, sensuously curling round in duet like intertwined vines...Pappano springs through these pieces with loving fervour.”
The Independent, 18th March 2011
“When Anna Netrebko decided to dedicate a programme to Giovanni Battista Pergolesi, the choice of Antonio Pappano as conductor was a crucial masterstroke...so sublimely do the two voices intertwine on the duets "Stabat Mater dolorosa" and "Sancta Mater, istud agas" that one fervently hopes this is not to be a temporary alliance.”
BBC Music Magazine, April 2011
“the Russian diva's singing certainly won't disappoint - as thrillingly passionate here as it is in Romantic opera. She's impressively partnered, too, by Marianna Pizzolato, whose full-bodied mezzo is as intense and intoxicating as the finest of Italian wines...the sensuous intertwining of two such voluptuous voices makes for a heady mix indeed.”
The Independent on Sunday, 27th March 2011
“The instruments may be post-industrial, the articulation unruly, but the sweaty dishevellment of the orchestra is a very pleasing fit to this Neapolitan masterpiece. [Netrebko and Pizzolato] spit and smoulder their way through heavily perfumed accounts of "Nel chiuso centro" and "Questo è il pianto". Irresistible.”
The Guardian, 7th April 2011
“Neither is a Baroque specialist, though both sing it uncommonly well, and their voices blend finely together in a rather voluptuous way. The tone, as you might expect, is dramatic rather than contemplative. Antonio Pappano's conducting is intense and incisive...it's Pizzolato who steals the show here with a thrilling delivery of the bravura Questo è il Pianto [sic].”
Financial Times, 23rd April 2011
“In the cantata “Nel chiuso centro” [Netrebko] treats the coloratura expressively and brings a more full-bodied sound than we are used to hearing in early 18th-century music...Pappano, on loan from EMI, draws committed playing, especially in the Stabat Mater: The two solo voices create a rich blend and the performance captures the work’s pathos and high drama.”
International Record Review, May 2011
“Netrebko sports a depth to her sound that blends beautifully with that of her colleague...The two voices are easily distinguishable but gel admirably. Both singers move effortlessly over the slow movements, such as that of the opening 'Stabat mater dolorosa', and also the more spirited sections.”
un piccolo aggiornamento sull'argomento. Dopo aver un po' sfruguliato i miei riferimenti sul web, ti voglio segnalare questa edizione Deutsche Grammophon dello Stabat Mater registrata lo scorso anno. Io non ho ancora avuto modo di ascoltarla ma, stando alla critica (si è già meritata più di un importante riconoscimento), pare si tratti di un'incisione di grande qualità. Magari prendila in considerazione.
Qui di seguito, alcuni scampoli di autorevoli recensioni.
Gramophone Magazine, April 2011
“Netrebko finds real depth in this deceptively simple music...Pizzolato applies her expressive powers so well to yet another shepherd/nymph gripe as to make us actually feel sympathetic...the singers blend perfectly, and time and again the attention is caught by the quality of the playing. It is a most distinguished issue.”
The Times, 18th March 201
“Though she minds her words carefully and modulates her tone, [Netrebko is] still at heart the suffering diva, dazzling us with that dark voice soaked in luscious full cream...the two voice colours blend superbly in the Stabat Mater, sensuously curling round in duet like intertwined vines...Pappano springs through these pieces with loving fervour.”
The Independent, 18th March 2011
“When Anna Netrebko decided to dedicate a programme to Giovanni Battista Pergolesi, the choice of Antonio Pappano as conductor was a crucial masterstroke...so sublimely do the two voices intertwine on the duets "Stabat Mater dolorosa" and "Sancta Mater, istud agas" that one fervently hopes this is not to be a temporary alliance.”
BBC Music Magazine, April 2011
“the Russian diva's singing certainly won't disappoint - as thrillingly passionate here as it is in Romantic opera. She's impressively partnered, too, by Marianna Pizzolato, whose full-bodied mezzo is as intense and intoxicating as the finest of Italian wines...the sensuous intertwining of two such voluptuous voices makes for a heady mix indeed.”
The Independent on Sunday, 27th March 2011
“The instruments may be post-industrial, the articulation unruly, but the sweaty dishevellment of the orchestra is a very pleasing fit to this Neapolitan masterpiece. [Netrebko and Pizzolato] spit and smoulder their way through heavily perfumed accounts of "Nel chiuso centro" and "Questo è il pianto". Irresistible.”
The Guardian, 7th April 2011
“Neither is a Baroque specialist, though both sing it uncommonly well, and their voices blend finely together in a rather voluptuous way. The tone, as you might expect, is dramatic rather than contemplative. Antonio Pappano's conducting is intense and incisive...it's Pizzolato who steals the show here with a thrilling delivery of the bravura Questo è il Pianto [sic].”
Financial Times, 23rd April 2011
“In the cantata “Nel chiuso centro” [Netrebko] treats the coloratura expressively and brings a more full-bodied sound than we are used to hearing in early 18th-century music...Pappano, on loan from EMI, draws committed playing, especially in the Stabat Mater: The two solo voices create a rich blend and the performance captures the work’s pathos and high drama.”
International Record Review, May 2011
“Netrebko sports a depth to her sound that blends beautifully with that of her colleague...The two voices are easily distinguishable but gel admirably. Both singers move effortlessly over the slow movements, such as that of the opening 'Stabat mater dolorosa', and also the more spirited sections.”
silver surfer- Membro di riguardo
- Data d'iscrizione : 27.02.09
Numero di messaggi : 971
Provincia : Milano
Impianto : Un po' in classe T ed un po' no...
Re: Giovanni Battista Pergolesi: Stabat Mater, edizione di riferimento, cercasi.
Grazie di nuovo, ora direi che la scelta non manca
fritznet- Membro classe diamante
- Data d'iscrizione : 27.02.10
Numero di messaggi : 10085
Località : Grønlænd
Provincia : querceto
Occupazione/Hobby : morto che pialla
Impianto : lol-fi
Contenuto sponsorizzato
Argomenti simili
» Rossini, Stabat Mater - Giulini
» Stamattina... Oggi pomeriggio... Stasera... Stanotte... (parte 9)
» Stamattina... Oggi pomeriggio... Stasera... Stanotte... (parte 11)
» Joy - Giovanni Allevi
» ON AIR - brani in ascolto (parte 2)
» Stamattina... Oggi pomeriggio... Stasera... Stanotte... (parte 9)
» Stamattina... Oggi pomeriggio... Stasera... Stanotte... (parte 11)
» Joy - Giovanni Allevi
» ON AIR - brani in ascolto (parte 2)
Pagina 1 di 1
Permessi in questa sezione del forum:
Non puoi rispondere agli argomenti in questo forum.
Oggi alle 16:27 Da ste-65
» Alimentazione adeguata per Nelson Pass Aleph 3 clone
Oggi alle 15:34 Da Alessandro Gurato
» Ppreamp per finale PA
Ieri alle 14:01 Da root
» Simmetria dei tweeter...
Ieri alle 13:58 Da root
» Piatto Thorens TD166 MK2
Ven 31 Mag 2024 - 8:38 Da Quaiozi!
» Consiglio acquisto cuffie con dac fiio ka17
Gio 30 Mag 2024 - 21:55 Da tonyd77
» thorens td 145 mkII help
Gio 30 Mag 2024 - 20:44 Da saltonm73
» Thorens TD126 MKIII
Mer 29 Mag 2024 - 11:38 Da philball1959
» FOZGOMETER
Mer 29 Mag 2024 - 11:28 Da philball1959
» Quali Condensatori sostituiscono quelli montati
Lun 27 Mag 2024 - 21:51 Da aldo taddia
» problema amplificatore kenwood ka-56
Dom 26 Mag 2024 - 11:56 Da salvo93
» Diffusori autocostruiti o commerciali?
Ven 24 Mag 2024 - 22:19 Da arthur dent
» Technics CD Stereoanlage CD-CH7
Ven 24 Mag 2024 - 11:24 Da Gianni43
» Thorens TD 320 mkll
Ven 24 Mag 2024 - 9:58 Da philball1959
» collegamento con Amplificatore Denon PMA 600NE
Gio 23 Mag 2024 - 16:47 Da arthur dent
» Thorens rumore
Mer 22 Mag 2024 - 10:53 Da philball1959
» 2 Ampli e un Subwoofer
Mer 22 Mag 2024 - 9:53 Da Avola 05
» Giradischi Thorens TD160 con testina Goldring 1006
Mar 21 Mag 2024 - 11:29 Da re134
» Aiyima A07 - mi arriva oggi
Dom 19 Mag 2024 - 15:20 Da arthur dent
» GAP nel TU SE
Ven 17 Mag 2024 - 19:36 Da mecoc
» Technics CD Stereoanlage CD-CH7
Ven 17 Mag 2024 - 13:39 Da Silver Black
» È normale ascoltare un disco ad ore 12 di volume??
Ven 17 Mag 2024 - 13:13 Da Marcus
» T Phonum
Ven 17 Mag 2024 - 9:53 Da rferrinid
» Denon PMA 1520 (1989) con Dac DAP 5500 integrato
Ven 17 Mag 2024 - 5:40 Da Marcus
» Vendo Pioneer A- 400
Ven 17 Mag 2024 - 5:36 Da Marcus
» Amplificatore integrato Classe A valvolare
Ven 17 Mag 2024 - 1:23 Da TRIPLALLOSCADERE
» Amplificatore per Kef q7
Gio 16 Mag 2024 - 20:28 Da Stefano65
» Ritorno braccio
Gio 16 Mag 2024 - 16:06 Da Chinetto
» KEF C95 suono opaco, poco brillante .
Gio 16 Mag 2024 - 8:13 Da arthur dent
» Nuova scheda TPA3255 compatta e semplice...qualcuno l'ha provata?
Mer 15 Mag 2024 - 14:20 Da root